Berpuasa Secara Sihat & Cergas

Sedar tak sedar.. Lagi beberapa hari kita akan berada di bulan Ramadhan dan ini bermakna semua umat Islam wajib menunaikan ibadah puasa. Semoga kita dipanjangkan usia dan dimudahkan untuk berpuasa penuh tahun ini. Amiiin..

Situasi Normal Semasa Berpuasa

Mungkin kerana bangun awal untuk sahur dan berpuasa seawal subuh, sebelum tengahari badan dah mula rasa lemas dan rasa mengantuk. Menjelang petang, perut dah mula berkeroncong menyebabkan pergerakan dan aktiviti kita terbatas. Masa ini, kita hanya dihantui dengan 1 soalan.. “Nak makan apa masa buka puasa nanti?”. 

Kerana badan dah kehilangan tenaga,  akhirnya kita memilih untuk membeli saja juadah berbuka puasa di bazar ramadhan. Wow.. Banyak makanan manis dan berlemak dijual di sana!! Kalau ikut hati, memang nak beli semua, kan?..

Sampai masa berbuka, makanan tak habis pun dijamah, perut dah penuh dan mula rasa mengantuk… Sampai ada yang terlepas solat Maghrib. Huhu..

Keesokan harinya, ada yang diserang penyakit gastrik. Terpaksa lah ponteng puasa. Yang herannya, hari berikutnya pun masih gastrik. Hehe.. Tak tau lah gastrik betul kah gastrik tipu.

Suplemen Shaklee Di Bulan Puasa

Mahukah anda berpuasa tanpa rasa lemas, tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa lemah tak bermaya dan tanpa gastrik?..

Jika mau, saya cadangkan anda amalkan suplemen2 Shaklee seperti berikut:

  1. ESP : serbuk protein yang lengkap dengan 13 jenis asid amino bagi membekalkan tenaga yang lebih kekal lama dan membantu mengatasi gastrik. Sesuai diminum semasa sahur dan semasa berbuka puasa, sebelum menjamah makanan berat. Ini bagi mengelak kita merasa terlalu kenyang sehingga terlepas solat Maghrib.
  2. Performance : minuman isotonik bebas-gula yang membantu memastikan badan kita sentiasa cukup dengan bendalir agar tidak mudah merasa kehausan semasa berpuasa. Sesuai diminum semasa sahur dan semasa berbuka puasa.
  3. Mealshake : minuman segera yang boleh menggantikan makanan sahur, mana lah tau anda terlajak tidur dan tak sempat sahur. Hanya bancuh bersama ESP dan Performance sebagai hidangan sahur yang ringkas tapi berkualiti.
  4. Vita-Lea : membekalkan 28 jenis vitamin dan mineral bagi memastikan badan kita lengkap dengan nutrisi penting walaupun tidak makan / minum apa-apa sepanjang hari.
  5. Vita-C : menguatkan sistem imun badan agar tidak mudah diserang bakteria atau virus yang menjadi punca penyakit.

Semoga dengan adanya suplemen penting ini, kita dapat menjalankan ibadah dengan lebih berkualiti sepanjang Ramadhan. Hubungi saya untuk tempahan. 

Azam Bulan Ramadhan

Siapa kata kita hanya perlu buat azam baru semasa tahun baru???..

No no no.. 

Azam baru diperlukan setiap kali kita ada matlamat baru. So.. Apa azam baru anda untuk bulan Ramadhan yang bakal menjelma??.. 

Saya percaya, ada yang mahu khatam Al-Quran. Saya pun ada azam sebegini tapi, sebaik2nya kita khatamkan sekali dengan tafsiran Al-Quran. Insya-Allah.. Sama2 kita usaha ya..

Azam saya yang kedua ialah mahu mengurangkan pembaziran di bazar ramadhan. Dengan kata lain, bulan ni perlu masak sendiri dan saya dah tetapkan tabung untuk berbelanja di bazar ramadhan hanya RM50 sebulan. Wish me luck!! Hehe..
Untuk tempahan mahupun konsultasi lanjut, hubungi saya.

Facebook: Abby Misaha
FB Page: ibumadeeha.com
Shaklee ID: 876282
Emel: ibumadeeha@gmail.com
Contact No: 016 8317 901

“I believe that the greatest gift you can give your family and the world is a HEALTHY YOU”.

Follow me!

  • Facebook
  • twitter
  • Hatena

You may also like...

Leave a Reply