Set Kawal Kolesterol

Ramai orang dah tau bahawa kolesterol wujud dalam semua jenis makanan. Tapi, ada orang menyangka, individu yang berbadan kurus tidak mempunyai kolesterol tinggi. Salah!! Kurus atau gemuk tak menentukan tahap kolesterol seseorang. So.. Macamana nak kawal? Perlu kawal makan kah? Alahaii.. Tak nikmat lah hidup kalau terpaksa kawal selera makan kan? Orang susah-susah masak nasi lemak sedap, kita pula tak makan. Hehehe..

Jangan risau.. Shaklee ada jawapan..

Sebelum tu, anda mesti nak tau lebih lanjut, apa itu kolesterol, kan?

Apa itu Kolesterol?

Kolesterol adalah lemak di dalam badan kita yang mengalir bersama darah khususnya di lubang pembuluh darah. Ia berfungsi sebagai zat yang gunakan untuk membentuk dinding sel dan zat untuk membentuk beberapa hormon. Zat kolesterol dapat dihasilkan sendiri oleh tubuh kita dan dapat pula terbentuk melalui pemakanan seperti daging, ikan, margarin, susu, buah-buahan, sayuran dan lain-lain. Pendek kata, semua jenis makanan adalah penyumbang kepada kolesterol!!

So.. Kolesterol memang penting untuk badan kita. Tapi… Apa akan terjadi kalau kolesterol berlebihan? Apabila kadarnya melebih kadar normal, ia akan mengakibatkan pembuluh darah menjadi sempit bahkan boleh menyebabkan pembuluh darah tersumbat. Ini akan mengganggu fungsi organ tubuh lain seperti jantung, kepala, otak dan risiko penyakit lain akan timbul seperti jantung koroner, stroke, vertigo, migraen dan banyak lagi penyakit lain. Kadar kolesterol di katakan normal bila berada di bawah 200 mg/dl.

kolesterol

Kolesterol – Pembunuh Senyap!!

Kolesterol digelar sebagai ‘pembunuh senyap’ kerana kadar kolesterol meningkat dalam badan kita tanpa disedari. Oleh itu, PENTING untuk kita mengetahui apakah tanda-tanda anda mempunyai kadar kolesterol yang tinggi, iaitu:

  1. Rasa berat di bahagian tengkuk dan ngilu di bahu – aliran darah dan oksigen terhalang akibat penumpukan plak pada pembuluh darah.
  2. Sering sakit kepala – peningkatan kolesterol menyebabkan arteriosklerosis (pengerasan pembuluh darah). Aliran darah yang mengalir ke otak terhalang.
  3. Cepat mengantuk – kolesterol menyempitkan pembuluh darah dan terkadang menutup pembuluh darah, aliran darah yang membawa oksigen ke otak terhalang sehingga seseorang cepat mengantuk. Jika anda sering merasa lemah, letih dan lesu, segeralah periksa kadar kolesterol tubuh anda.
  4. Mudah lelah – kadar kolesterol yang tinggi menyebabkan sistem tubuh terganggu sehingga mudah lelah. Adakah anda sering bangun tidur dan terasa masih penat seharian? Jika anda berusia diatas 30 tahun dan sering mengalami gejala ini segeralah periksa kesihatan anda secara terperinci.
  5. Kesemutan – aliran darah menggumpal dan tidak lancar.

Bagaimana Mengawal Kadar Kolesterol?

Cara terbaik dalam menurunkan, mencegah dan menjaga kestabilan kolesterol dalam tubuh ialah dengan mengurangkan makan makanan berlemak terutama yang berasal dari sumber haiwan. Berikut beberapa tips untuk menurunkan kadar kolesterol tinggi, diantaranya adalah

  1. Makan oat ketika sarapan pagi
  2. Boleh makan telur tapi hanya bahagian putih telur saja
  3. Minum susu rendah lemak
  4. Boleh makan daging tanpa kulit
  5. Mengubah cara masak menggunakan minyak zaitun atau dengan cara merebus

Tapi.. Seperti yang saya katakan tadi, tak nikmat lah hidup kalau kita terpaksa mengawal selera makan, kan? Sekali sekala terliur juga tengok orang lain makan makanan sedap. Hehe.. So.. Apa kata, sebelum makan makanan berkolesterol tinggi, kita makan suplemen Shaklee terlebih dahulu. Bijak kan?..

set_kolesterol

Hubungi saya untuk tempahan dan ketahui bagaimana anda boleh mendapatkan produk Shaklee dengan harga diskaun.

Facebook: Abby Misaha
Shaklee ID: 876282
Emel/ YM: ab_sahaq@yahoo.com
SMS/ Whatsapp: 016 8317 901

“I believe that the greatest gift you can give your family and the world is a HEALTHY YOU” – Joyce Meyer

Follow me!

  • Facebook
  • twitter
  • Hatena

You may also like...

Leave a Reply